XCOM: Enemy Unknown review

Door CZero op dinsdag 26 februari 2013 18:41 - Reacties (7)
Categorie: Algemeen, Views: 2.456

Vroeg‚h, toen er nog echte originele games gemaakt werden en alles beter was. Je weet het vast nog wel. Toen games nog origineel waren, inventief, innovatief zonder een wedstrijd in technologie te zijn, maar in gameplay. Toen content en genres nog uitgevonden werden.

http://steph.taizer.net/wp-content/uploads/2013/02/XCOM_Enemy_Unknown_Game_Cover-242x300.jpg

Weten we het nog? In die tijd werden klassiekers geboren. Zo ook XCOM (UFO, Enemy Unknown). Deze heeft een paar succesvolle delen uitgebracht, waar ik bijzonder van genoten heb. Ik weet dat een hoop vrienden uit deze tijd die ook graag speelden. Er zijn later nog wat minder succesvolle delen uitgebracht, waarna het na 2001 toch wel heel erg stil werd.

Het afgelopen jaar verscheen ineens een nieuw deel, dat in naam toch wel refereerde aan het eerste deel. Daar schrok ik van. Een remake? Weer iets waar we het jeugdsentiment mee gaan verpesten? Ik ben eigenlijk behoorlijk ongeÔnteresseerd gebleven. Ik hoorde er weinig van, het zal wel weer een blindganger zijn geweest.

Tot een collega op werk (Rob) aangaf dat hij dit toch wel een erg prachtig spel vond en hem voor zijn verjaardag had gevraagd. Hij had het gezien en was onder de indruk. Dat was een verrassing voor me. Ik had hier zo ontzettend niets van verwacht dat ik nu pas ging zoeken naar filmpjes en screenshots. Dat zorgde ervoor dat ik toch de sprong maar waagde en hem kocht (voor §33 bij gamesync).

Nu kan ik melden dat ik hem gespeeld heb. En ik ben Ťcht onder de indruk!

Wat is XCOM

XCOM is zijn eigen genre, heeft een wat mij betreft unieke speelstijl welke misschien nog het meeste weg heeft van oudere RPG's. Het is een turn-based spel waarin je een team opdrachten geeft welke ze ten uitvoer brengen. Een turn-based shooter ;).

De aliens komen. Dat is waar het over gaat. Ze ontvoeren mensen en doden mensen. Deze nieuwe dreiging wordt meteen op het wereldtoneel opgepakt. De wereldleiders richten samen een unit op die hierop moet reageren en ingrijpen. Deze unit wordt geleid door jou. Je krijgt je eigen hippe ondergrondse basis (waar op de wereld je wil) waar je laboratoria, werkplaatsen en barakken met soldaten betrekt. Je krijgt geld en middelen (wetenschappers, monteurs, spullen, etc) van de landen die zich goed beschermd voelen.

Wanneer er iets gebeurd in de wereld, of wanneer je het zelf spot, moet je ingrijpen. Je haalt met je eigen interceptors een UFO neer als je kan, of stuurt een strike-team wanneer ze ergens huishouden. Wanneer je de missie goed ten uitvoer brengt heb je een aantal dode aliens, gevangen aliens en technologie van hun schepen verzameld welke je mee terug naar je basis neemt. Daar kan je de technologie onderzoeken en kijken of je hem zelf kan toepassen. Of het besluit nemen zo'n alien eens goed uit elkaar te snijden om te zien hoe hij werkt ;).

De technologie die je wetenschappers ontdekken kan weer gebouwd worden door je monteurs. Ondertussen gebruik je het beperkte geld om gevallen soldaten aan te vullen, nieuwe apparatuur te laten bouwen, je basis uit te breiden, of andere belangrijke zaken.

Kom je geld te kort, is er ook een grijze markt waar†technologieŽn† maar ook dode aliens verhandeld kunnen worden met de rest van de wereld. Niet helemaal†kosher†maar goed, geld is geld!

En geld heb je goed nodig. Het is buitengewoon frustrerend om stevige body-armors voor je groep uitgevonden te hebben, maar het geld te missen om deze voor ze aan te schaffen. Om dikke laser-wapens voor ze te hebben, maar deze niet te kunnen bouwen. Om dikke boordcomputers voor je interceptors te hebben, maar deze gewoon financieel niet te kunnen toepassen. Dat is dan ook wat het spel interessant maakt: keuzes!

http://steph.taizer.net/wp-content/uploads/2013/02/XCOM-Enemy-Unknown-Uitrusting-300x168.jpg

En dan de missies zelf: de soldaten uitkiezen, ze van uitrusting voorzien en ter plaatse aan het werk te gaan. Stapje voor stapje, beheerst van beschutting naar beschutting om in control te blijven en niet onder de voet gelopen te worden.

Je niet uit de tent laten lokken en blijven nadenken. Dat valt totaal niet mee. De pijn die je voelt wanneer een doorgeleveld poppetje omkomt. De opluchting wanneer ze zijn uitrusting in ieder geval wel mee terug naar de basis nemen.

http://steph.taizer.net/wp-content/uploads/2013/02/XCOM-Sniper-300x175.jpg

De keuzes tussen je wapen herladen, of dekking geven. Gebruik ik mijn tijd wel goed? Snel vooruit om de gewonden te beperken, of terug blijven om mijn team een eenheid te laten zijn. Een spel dat je in alle rust op het puntje van je stoel houdt.

Oprecht genieten, oprechte aanrader. Je moet het spel niet bekijken, je moet het doen!

Het spel doet opvallend veel recht aan zijn afkomst.

Volgende: Subliminal: Automatische ondertiteling! 10-'11 Subliminal: Automatische ondertiteling!

Reacties


Door Tweakers user Gropah, dinsdag 26 februari 2013 19:58

Waarschijnlijk was dit beter geplaatst in de PW als review, dan was hij voor het gros makkelijker terug te vinden.

Door Tweakers user CZero, dinsdag 26 februari 2013 20:24

Daar heb je gelijk in :). Dacht ik later pas aan, zal ik de volgende keer weer doen :)

Door Tweakers user Wes, woensdag 27 februari 2013 03:51

Leuke review. Wel verbaast het me dat je de bugs niet noemt. Dit spel heeft de reputatie erg goed te zijn, maar verpest te worden door vele bugs. Aliens die soldaten van je neerschieten, waarbij het feit dat er drie muren tussen staan er even niet toe doet. :X Het spel zit vol met dat soort bugs die tot veel frustratie leiden en de gameplay behoorlijk verpesten. Bij de release was de hoop dat Fireaxis die bugs wel zou pletten, maar dat is helaas niet gebeurd. Ook DLC biedt geen soelaas. Voor veel mensen verpest dat de game toch wel, erg jammer.
Vroeg‚h, toen er nog echte originele games gemaakt werden en alles beter was. Je weet het vast nog wel. Toen games nog origineel waren, inventief, innovatief zonder een wedstrijd in technologie te zijn, maar in gameplay. Toen content en genres nog uitgevonden werden.
De variatie in soorten games is groter dan ooit, maar dan moet je wel iets verder willen kijken dan je neus lang is. AAA Games worden gemaakt voor de massa (dat moet ook wel met een budget van enkele tientallen miljoenen), daar beperkt men de risico's en is orginaliteit vaak lastig te vinden. Indie games hebben geen last van die beperking, daar is een hele hoop te vinden. Veel gewoon op Steam, anderen via GamersGate, Desura of de site van de ontwikkelaar zelf. Als je klaagt over een tekort aan originele games moet je gewoon wat beter zoeken. :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 27 februari 2013 03:52]


Door Tweakers user woekele, woensdag 27 februari 2013 08:06

Ik herinner me Gorky17, ook een turn-based shooter van lang geleden. Erg vermakelijk. Misschien dit ook eens uitproberen.

Door Tweakers user CZero, woensdag 27 februari 2013 08:09

@Wezz6400 Grappig dat je dat zo ervaart. Ik heb er nu 8 uur in zitten (PC versie) en heb nog geen bug gezien. Wel wordt er ooit door objecten heen geschoten door aliens, maar dat kan ik zelf dan ook. Zijn hoogstens visuele glitches. Omdat ze heel voorspelbaar voelen en voor beide kanten werken heb ik ze eigenlijk niet eens opgemerkt.

En ik ken het fenomeen Indy-games goed. Denk dat er weinig bundles zijn die ik niet gekocht heb. Ik vind ze inderdaad origineel, maar zou ook graag zien dat de grote huizen die creativiteit weer eens terug vinden. Originaliteit met een portemonnaie. In de indy-hoek haal ik veel mijn hart op :)

Door Tweakers user Deurges, woensdag 27 februari 2013 11:23

De game is geweldig om een keer te spelen en zeker als je fan was van de oude serie. De replay factor is iets kleiner omdat de meeste missies hetzelfde aanvoelen. In de eerste serie was het naar mijn "gevoel" meer random.
Het blijft wel echt een topper. Was wel erg gehecht geraakt aan mijn Tank. Vanaf de eerste missie er bij en niet laten gaan! Heb best veel moeten laden om hem te behouden, maar het is gelukt!

De bugs ben ik ook wel tegengekomen, maar wel spel heeft dit niet? En die bugs horen er ook gewoon bij. Maak het een beetje meer onvoorspelbaar :p


Reageren is niet meer mogelijk